Η επέλαση του τσίπουρου
Έχουν περάσει πάνω από 50 χρόνια όπου το ουίσκι βασίλευε στην αγορά των οινοπνευματωδών. Βασικός αντίπαλος του όλα αυτά τα χρόνια ήταν το «εθνικό ποτό», το ούζο. Δύο διαφορετικοί κόσμοι, γευστικοί, κοινωνικοί, οικονομικοί, ακόμη και ιδεολογικοί κρύβονταν πίσω από την επιλογή του ενός ή του άλλου.
Και οι δύο τους όμως έπεσαν τα τελευταία χρόνια στο καναβάτσο από ένα οινοπνευματώδες που κανείς δεν μπόρεσε να προβλέψει την ταχύτατη άνοδο του όταν τα υπόλοιπα σκληρά ποτά έλιωναν κάτω από το βάρος της ύφεσης. Ο λόγος για το τσίπουρο που είναι το μόνο αλκοολούχο που την τελευταία δεκαετία κινείται συνεχώς ανοδικά.
Το ούζο κατάφερε να το κατατροπώσει ήδη από το γύρισμα της δεκαετίας. Όταν το 2006 οι πωλήσεις του εμφιαλωμένου ούζου βρίσκονταν στα 63 εκατ. ευρώ αυτές του τσίπουρου ήταν σχεδόν στα μισά (33 εκατ. ευρώ). Στον πρώτο χρόνο της κρίσης, το 2009 η σχέση αυτή είχε διαμορφωθεί σε 59,2 εκατ. ευρώ για το εμφιαλωμένο ούζο και 53,1 εκατ. ευρώ για το εμφιαλωμένο τσίπουρο και την επόμενη χρονιά το τσίπουρο «πήρε κεφάλι» με πωλήσεις που άγγιζαν τα 60 εκατ. ευρώ και ούζο να πέφτει κάτω από τα 50 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον Ισίδωρο Ρεβάχ, Πρόεδρος της ΑΜΒΥΞ, της μεγαλύτερης και παλαιότερης ελληνικής εταιρείας στον χώρο της εμπορίας ποτών, αλλά και πρόεδρος της Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών, «όταν πριν από την κρίση για κάθε φιάλη νόμιμου τσίπουρου πωλούνταν 3 φιάλες ούζου σήμερα η σχέση αυτή έχει αντιστραφεί και πλέον πωλείται μία φιάλη ούζου και 2,5 τσίπουρου», κοινώς οι πωλήσεις του τσίπουρου είναι υπερδιπλάσιες από αυτές του ούζου.
Το εάν θα μπορέσει το τσίπουρο να συνεχίσει να κινείται με τους ίδιους έντονους ανοδικούς ρυθμούς και τα επόμενα χρόνια είναι κάτι που θα κριθεί σε μεγάλο βαθμό από την φορολογική πολιτική απέναντι στο προϊόν. Υπάρχουν έντονες πιέσεις από την Κομισιόν (σ.σ. απειλεί με παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο) για εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης με αυτή που ισχύει για τα υπόλοιπα οινοπνευματώδη ποτά. Στην περίπτωση αυτή το τσίπουρο θα χάσει το πλεονέκτημα τιμής που έχει με τα υπόλοιπα ποτά.
OloiGiaOlous (M.M)