Έρευνα: Οι Έλληνες το «ρίξαμε» στις υπερ-τροφές!
Αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών, που στρέφονται σε εναλλακτικές τροφές ολοένα και περισσότερο, καταγράφει μελέτη του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών ( ΙΕΛΚΑ). Όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα της μελέτης, που βασίστηκε σε δείγμα 2.000 ατόμων από όλη τη χώρα, στις κυρίαρχες διατροφικές τάσεις των Ελλήνων καταναλωτών περιλαμβάνονται η επιλογή και αναζήτηση υπερ-τροφών, το καθημερινό άγχος και η επίδρασή του στη διατροφή, καθώς και η οικογενειακή παράδοση.
Ως προς τις υπερ-τροφές, το ΙΕΛΚΑ σημειώνει πως πρόκειται για μία νέα τάση που κερδίζει έδαφος διεθνώς και έτσι ήταν αναμενόμενο να κάνει την εμφάνισή της και στην Ελλάδα, παρά την οικονομική κρίση. Τρόφιμα που εμφανίζουν υψηλή διατροφική αξία λόγω μεγάλης συγκέντρωσης θρεπτικών συστατικών και δεν περιλαμβάνουν ουσίες, όπως τα αντιοξειδωτικά, τα φλαβονοειδή, οι πολυφαινόλες, που μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης κάποιων ασθενειών, είναι εκείνα που τα χαρακτηρίζουμε ως υπερ-τρόφιμα.
Με βάση τη συγκεκριμένη μελέτη, περίπου το 40% των συμμετεχόντων στη μελέτη, δηλώνει ότι επιλέγει τροφές με συγκεκριμένες ιδιότητες όπως αντικαρκινικές, αντιοξειδωτικά, κατά της καρδιαγγειακής νόσου κ.ά. Μάλιστα, αυτό δεν σημαίνει ότι πάσχουν από κάποια ασθένεια, καθώς, όπως προκύπτει από την ανάλυση των στοιχείων, πρόκειται για άτομα που γενικά ενδιαφέρονται για την υγεία και τη διατροφή τους κι έτσι στρέφονται σε άλλες μεθόδους.
Όσον αφορά στο άγχος και τη σχέση με το φαγητό, από τη μελέτη προκύπτει πως σχεδόν το 40% του πληθυσμού δηλώνει ότι η ψυχολογία του επηρεάζει το τι θα φάει. Το 28% τρώει λιγότερο από το συνηθισμένο όταν αγχώνεται και το 26% περισσότερο. Ενδιαφέρον παρουσιάζει, επίσης, το τι τρώει κανείς όταν αγχώνεται. Από τη στατιστική ανάλυση προκύπτει σύνδεση της αρνητικής ψυχολογίας με το «τσιμπολόγημα» ανάμεσα στα γεύματα, καθώς και αυξημένη κατανάλωση σνακ και τροφίμων με ζάχαρη και λίπη.
Αναφορικά, τέλος, με τη σημασία της οικογένειας στην καθημερινότητα της διατροφής του Έλληνα καταναλωτή, η έρευνα του ΙΕΛΚΑ αποτυπώνει πως η οικογένεια σχετίζεται με τις βασικότερες διατροφικές τάσεις. Η συντριπτική πλειοψηφία των γευμάτων πραγματοποιείται στο σπίτι, παρουσία μελών της οικογένειας, ενώ είναι χαρακτηριστικό πως πάνω από το 80% των γευμάτων ενός ατόμου ετοιμάζεται στο σπίτι.
Η επίδραση της οικογένειας στη διατροφή, μάλιστα, ξεκινάει ήδη από τις αγορές στο σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με την έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ για δύο στους τρεις καταναλωτές οι αγορές στο σουπερμάρκετ αποτελούν παραδοσιακά μία αγαπημένη οικογενειακή συνήθεια.